Nov 26, 2011

mari belajar bercakap dalam bahasa kelantan (maghi blaja kecek dale bahaso klate) # 2


Assalamualaikum kawan....hari nih zaa ade sedikit masa yang terluang ditambah dengan mood yang agak baik untuk buat entry belajar bahasa kelantan...

sebelum tu, zaa nak ajak kawan2 imbas dulu entry blaja bahasa kelantan yang zaa dah buat sebelum ni... so that korang leh blaja basic bahasa Kelantan.. jom ke SINI

seperti yang dah zaa janjikan, zaa nk buat dialog supaya kawan2 lebih faham... hari ni zaa kongsi satu dialog je dulu oke.. jom kita blaja:

Mokteh: Banjir besa ko kito tahon ni..
             (banjir besar ke tahun ni?
Pokteh: tok leh nok jako tu.. Kalu banjir besa gak,rusingnyo la ambo.
             (itu tak leh dijangka.. kalau banjir besar, risaunye la saya.
Mokteh: Rusing ko ggapo? bare2 sipe siap blako doh.
             (risau pasal ape? barang2 dah siap simpan semua)
Pokteh: Ambo rusing ko kambey la,nok gi tambat mano ai mmenuh gak.
             (saya risau kat kambing la, nak pegi ikat kat mane la kalau air dah             penuh)
Mokteh: Rusing ko kambey jah..?? Ko ambo x rusing..?
             (risau kat kambing je? kat  saya tak risau?)
Pokteh: Demo takpo,panda jago diri.. 
             (awak tak ape, pandai jaga diri..)
Mokteh: (dumm.. Katup pitu bilik,x wi Pokteh masuk)
             (dumm... tutup pintu bilik, tak bagi pakteh masuk)


ni je la contoh dialog yang dapat zaa bagi...tu pon ciplak dari page Suko Kecek Kelate


2 comments:

  1. zaa....ayie kongsi kat wall FB yer...wahhh menarik sokmo ni...hehhe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...