Nov 27, 2011

5 UBAT UNTUK PENYAKIT HATI


1) Membaca Al-Quran dan hayati isi kandungannya

2) Mengosongkan perut dari terlalu kenyang atau berpuasa

3) Bangun (beribadat) di waktu malam

4) Menghampirkan diri kepada Allah (beribadat) di sepertiga
    malam

5) Sentiasa bersama-sama didalam majlis orang-orang yang
    soleh


Nov 26, 2011

mari belajar bercakap dalam bahasa kelantan (maghi blaja kecek dale bahaso klate) # 2


Assalamualaikum kawan....hari nih zaa ade sedikit masa yang terluang ditambah dengan mood yang agak baik untuk buat entry belajar bahasa kelantan...

sebelum tu, zaa nak ajak kawan2 imbas dulu entry blaja bahasa kelantan yang zaa dah buat sebelum ni... so that korang leh blaja basic bahasa Kelantan.. jom ke SINI

seperti yang dah zaa janjikan, zaa nk buat dialog supaya kawan2 lebih faham... hari ni zaa kongsi satu dialog je dulu oke.. jom kita blaja:

Mokteh: Banjir besa ko kito tahon ni..
             (banjir besar ke tahun ni?
Pokteh: tok leh nok jako tu.. Kalu banjir besa gak,rusingnyo la ambo.
             (itu tak leh dijangka.. kalau banjir besar, risaunye la saya.
Mokteh: Rusing ko ggapo? bare2 sipe siap blako doh.
             (risau pasal ape? barang2 dah siap simpan semua)
Pokteh: Ambo rusing ko kambey la,nok gi tambat mano ai mmenuh gak.
             (saya risau kat kambing la, nak pegi ikat kat mane la kalau air dah             penuh)
Mokteh: Rusing ko kambey jah..?? Ko ambo x rusing..?
             (risau kat kambing je? kat  saya tak risau?)
Pokteh: Demo takpo,panda jago diri.. 
             (awak tak ape, pandai jaga diri..)
Mokteh: (dumm.. Katup pitu bilik,x wi Pokteh masuk)
             (dumm... tutup pintu bilik, tak bagi pakteh masuk)


ni je la contoh dialog yang dapat zaa bagi...tu pon ciplak dari page Suko Kecek Kelate


Nov 22, 2011


Apabila BERTEMAN; jangan mengharapkan KEISTIMEWAANNYA,
Kerana engkau mungkin MEMBENCI tatkala ketemu KELEMAHANNYA..
Apabila BERKAWAN; jangan mengimpikan KESEMPURNAANNYA,
Kerana engkau mungkin MENCELA andai terlihat KECACATANNYA..
Apabila BERSAHABAT; jangan bersandarkan HARTA MILIKANNYA,
Kerana engkau mungkin MENGHINDAR tatkala dia dihimpit KEMISKINAN..

Tetapi BERUKHWAHLAH KERANA ALLAH SWT..
Nescaya akan lahir PERSAHABATAN yang TULUS..
Yang dengannya akan saling BERKONGSI KENIKMATAN,..
Yang dengannya akan saling MENDOKONG KESULITAN..
Yang dengannya akan saling MENASIHATI kepada KEBAIKAN..
Yang dengannya akan saling MELENGKAPI tiap-tiap KEKURANGAN dengan KELEBIHAN yang dimiliki.. DEMI MENDAMBAKAN REDHA ILAHI..!

InsyaALLAH..(◕‿◕)..Barakallahufikum..!





Nov 16, 2011

20 Amalan Murah Rezeki


jom jadikan amalan harian... =)

Nov 1, 2011

Wordless Wednesday # 6 [damai]

Pantai Sri Tujuh, Kelantan

Pantai Irama, Kelantan

Pantai Sri Tujuh, Kelantan

Bukit Kluang, Terengganu

Pantai Sri Tujuh

Credit to::: Google

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...