Jul 25, 2011

renungan bersama... Kerana mulut..


hari ni aku nak share sumthing yang pernah terjadi kat diri aku sendiri... aku ade join program wajib sem lepas kat area Selangor ni yakni  program anak angkat.

ditakdirkan aku dapat satu rumah dgn 3 lagi kawan..
ciri2 yang ade pada kami ialah:::::

>>Astria (bukan nama sebenar):: budak Sabah, freehair
>>Achel ( bukan nama sebenar)::: budak sabah, kristian
>>Ziha (bukan nama sebenar)::: budak Selangor, bertudung
>>aku Zaa (nama sebenar)::: budak Kelantan, bertudung

ciri-ciri mak angkat kitorang yang dapat dilihat dengan mata kasar::

>>kasar cara percakapannye...
>>>wanita Umno
>>bahasakan dirinye  "akak"

malam pertama kitorang kat umah mak angkat, ade la sesi berkenalankat dalam umah die aku still pakai tudung gak sbb ade suami,ayah and adek2 lelaki beliau.. si Ziha kawan aku tu pulak xpakai tudung kat dalam umah.. jadi aku sorang la yang pakai tudung pada waktu tu.. aku pon intro kan lah diri sendiri.. dialog nye berbunyi>>>

Zaa:::::nama blablabla asal Kelantan

mak terangkat:::::: owh orang Kelantan, patut la pakai tudung. aku dah agak dah tadi. ni mesti orang Kelantan ni.. kalau orang Kelantan biasanye PAS la (dengan muka siyes, seolah2 membenci anak jati Kelantan). 

Zaa:::: ehh, xde lah kak..arwah ayah saya orang kuat Umno ape (cuak gila tp still tersengeh cam kerang busuk.. terasa bodoh lak time nih)

then die pon citer la family die ni turun temurun kuat main parti.... blablablabla... sampai kan calon yang bertanding tu xlayak pon kami tetap pangkah jnji Umno... bodoh nye kami... mauhahahahaha (sori aku dah tambah asam sikit dalam  perenggang ini kerana sangat cuak)...

aku nih malas la nak jawab banyak sebab aku sedar aku kat umah die time 2... tambah lak die tua dari aku.... kalau aku jawab nantikan wat malu muka die je kat dalam umah sendiri...

fikir2 balek ase nyesal lak tak jawab cenggini::::
" arwah abah saya dulu pon kuat Umno kak.tapi die ajar anak2 die pakai tudung sebab die cakap kita orang Islam ni kena tutup aurat dengan bukan muhrim.. kalau tak berdosa"

nampak nye kat sini, formula yang digunakan oleh akak rock ni adalah:::
perempuan Islam pakai tudung = orang Kelantan + PAS

xtau la akak rock tu pakai tudung ngan hati yang ikhlas ke tak.. satu lagi, die ade mention yang sebelum program ni berlangsung yang die xnak budak2 dari Sabah ataupon Sarawak.. tergamak lak die cakap g2 kat kitorang sedangkan 2 orang kawan aku tu budak Sabah... kawan Sabah aku dua orang tu ape lagi, terasa hati la...sabar je lah~

p/s:::::: jangan la terlepas cakap sampai menampakkan kejahilan diri... sob..sob..



9 comments:

  1. mmg cuak la akak kerek tu..islam kat I/C je nie....

    ReplyDelete
  2. tahu xpe... huhu... semoga Allah membuka pintu hati nye....jangan nak belagak sgt n ckp ntah pape.. huhu =))

    ReplyDelete
  3. kerana mulut dah kantoi yg die tu jahil huhu ..

    ReplyDelete
  4. ish.. capul ngat aih mak terangkat tuh.. tarbiyah skit dia.. klu takut panggil sayer.. ble ajak geng usrah skali pi tarbiyah..haha.. skali2 ngan bdk free hair tuh kena.. Hehehe :P

    thx singgah blog sayer..:D

    ReplyDelete
  5. Alif::: tu la... ckap xfikir dlu.. main redah je

    Dzarief Zuhdi::: hehe... len kali kene ajak Dzarief skali la... bia sedar diri sikit org cam 2.. =)))

    ReplyDelete
  6. ajak tau.. hehe
    Thx sbb follow.. :D

    ReplyDelete
  7. okeh.. sem dpn ade lak program ni.. tp kat tempat laen lak.. harap2 mak angkat nnti xsame ngn mak terangkat ni..

    kalau cam ni jgk kene ajak DZARIEF la... =)))

    ReplyDelete
  8. APAPUN ITULAH YG DIKATAKAN PENGALAMAN HIDUP...YG BAIK JADI PENGAJARAN YG BURUK JADIKAN SEMPADAN...DAN MAK CIK ITU TELAH MEMBERI TEMPAT BERTEDUH...MAKAN & MINUM PD ZAA & RAKAN2 YG LAIN...KEBAIKAN ITU PUN DAH CUKUP UTK DI KENANG DAN TERLUPAKAN SEGALA KEBURUKAN YG LAIN.^_^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...